Showing posts with label TUTORIAL. Show all posts
Showing posts with label TUTORIAL. Show all posts

Saturday, November 23, 2013

Simple Flower~


hikhik fia kalo bab bunga memang kureng ckittt....
tapi memang niat dihati nak buat bunga sendiri kan... 
tapi tu la... hati memang agak kureng untuk ber`craft bunga2.. hikhik 

okeyyyy jom layan bunga diy by fia.. hahahaha





bahan2: 
1. kain satin ~
2. Sediakan lilin
3. Jarum dan benang
4. Mutiara aka Manik 

Cara - caranya : 

1. Gunting kain satin ~ potong bentuk bulat.. (5 size bulatan yang bebeza cth: dari besar ke kecil) 
2. Nyalakan lilin... hehe
3. Bakar keliling kain.. make sure jangan la sampai hangus kan... slow2 je.. hehe
4. Cantum dari bawah (besar to kecil) ~ pastu jahit...
5. Letak manik & deco ikut suke anda! hikhik
6. Siapppp!!!! 

Macehhhh!!!! 



Sunday, January 20, 2013

Diy paper Beg~~ Recycle paper


haaaaaaaaaa haaaaaaaaa..
wat pe tu haaaa?? 
heeee.. fia masih down lagi disebab kan seorang yang handle booth yang masih senyap tanpa berita..
alahaiii.... macam2 alasan diberikan kepada crafter yang join booth.. 
sejap kate pi kursus la, tenet xde la, pos opis tutup la, nak nikah la...
So.. kalo nak nikah, nape nak ambil crafter banyak2 kan.. if xde handle by sorang, nape masih nak handle booth.. haiiii.. kesabaran kene tinggi~~ 

Haaaa.. jom kite layan... Paper beg DIY versi fia~~

~~~~~~~~~~~~~ Material ~~~~~~~~~~~~

1. Paper Recycle 
2. Gunting
3. Gam 
4. Pembaris 
5. Doily Paper 
6. Deco aka Bunga2.. 

~~~~~~~~~~~~~~First step~~~~~~~~~~~~~~~~

Wokey, kite start dengan recycle paper... kalo boleh cari paper yang tidak mudah koyak aka paper majalah ke, paper peta ke.. heeee fia gunakan paper map.. dok selongkar terjumpa map neh.. so jadi mangsa la~~ hahahaha 

wokey, fia ukuruan depends pada korang nak besa ke kecik... heeee fia ikut size doily paper.. heeee next, korang lipat pada 3 bahagian... heeee... contoh macam dalam gambar bawah nun ni haaa... kuikui 



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Second Step~~~~~~~~~~~~~~~

Nextttt ~~~ pas lipat, kite gam~~ kasi lekat~~



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Third Step ~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hokeyyy, pastu lipat bahagian ujung... fia lipat dalam around 5cm gitu... 
kite nak base paper beg..



~~~~~~~~~~~~~~~~~ Fourth Step~~~~~~~~~~~~~~~~~

next, korang lipat bentukkan segitiga, wokey dah lipat kan.. 
pastu lipat kan lagi.. refer picture seterusnya.. make sure bersentuhan yer.. pastu gam.. heeee.. sooo.. base paper beg akan muncul~~~

   


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Five Step ~~~~~~~~~~~~~~~~~

Taraaaaa... base dah ade~~~ 



~~~~~~~~~~~~~~~ Six Step ~~~~~~~~~~~~~~~

Taraaaa~~~ dah siap dah paper beg Diy~~ 
comel tak?? So, kite deco2 dengan Doily paper.. haaaaaaaa
kan nampak cute... heeeeee kan kan?? 



Nak lagi cun???
Letak je Bunga2, Ribbon Bow ke... kompom cunnnnnnnnnnnnn~~~~



~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Kesimpulan~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

jimat yang utama.. sebab pakai bahan recycle... iaitu paper majalah ke, paper guide ktm ke.. make sure paper yang tahan & tidak mudah koyak..

Second, rase puas bile buat diy kan?? op kosssss ~~~

Okey... selamat mencuba u'all~~~




Wednesday, August 1, 2012

Jom buat Rose Diy~~~



Hye kawan2~~~ 

nak buat Rose sendiri tak??

Sempena Bulan Ramadhan yang mulia ini, 

fia kongsi kan cara - cara menghasilkan rose yang kembang~~~

so boleh ceriakan meja kuih muih u'all mase raya nanti... 





Okey~~~ 

Ready tak?? heeee bahan2 yang diperlukan adalah: 

1. Kain Poly Felt (Keras) 
2. Gunting lengkung
3. Lidi or dawai (batang yg selalu buat bunga telur) 
4. Gam tembak... bang2

ok... dah sediakan bahan??

ikut je step by step dari awal pucuk rose dibuat sampai ke daun~~~~



fia tak kesah untuk di share kreativiti fia... tapi jangan la anggap tutorial ini u'all yer atau Copy Cat ~~ 

same2 kite belajar ya... Sama2 dapat berkreatif~~

Wink2